http://www.kerkindordt.nl/images/alp%201.jpgDe Kandelaarkerk organiseert ieder jaar een Alphacursus.

De Alphacursus is een basiscursus over het christelijk geloof. Je ontmoet er allerlei mensen. Iedereen heeft zo zijn eigen vragen over het geloof. Daar is alle ruimte voor. Tijdens de bijeenkomsten wordt op een ontspannen en eigentijdse manier over het christelijk geloof gesproken.

We starten 24 januari 2017. Eén keer per week komen we bij elkaar op dinsdagavond. Half april is de cursus klaar. We gaan ook een weekend met elkaar weg (zaterdag en zondag).

http://www.kerkindordt.nl/images/alp%202.jpgDe cursusavonden beginnen we altijd met een gezamenlijke maaltijd. Voor het eten vragen we € 3,- per keer. De cursus en het materiaal zijn verder gratis.

We hebben vorig jaar een supergezellige cursus gedraaid en we hopen dat ook in 2017 weer veel mensen zich aanmelden. Ken je iemand (vriend, vriendin , buurvrouw of collega) die geïnteresseerd is in het geloof, maar er nog niet zoveel van af weet? Nodig hem/haar uit om samen de Alphacursus te volgen. Of misschien heb je zelf wel interesse om mee te doen?

De Alphacursus wordt gegeven in het gebouw van Staartlicht, Maasstraat 23.

Start: 24 januari 2017
Tijd: 19.00 uur-22.00 uur
Adres: Maasstraat 23, Dordrecht
Duur van de cursus: 12 dinsdagavonden en een weekend

Op 24 januari is de eerste avond. Dit is een speciale introductie-avond zodat je kunt kijken of deze cursus iets voor je is. Ook deze avond zal beginnen om 19:00 met een gezamenlijke maaltijd.

Voor meer info of aanmelding kun je bellen:
Bertine van Leeuwen, tel. 06-36187980 of mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Hieronder lees je de ervaringen van mensen die de Alphacursus hebben gevolgd.

2015

Hallo allemaal,

Wij zijn Pascalle en Martijn. Afgelopen jaar hebben wij deelgenomen aan de Alpha cursus. Via een buurvrouw waar we al eens mee naar de kerk waren geweest, zijn wij bij de Alpha cursus terecht gekomen. Beide zijn we hierin gestapt vanuit een andere invalshoek. Pascalle had totaal geen achtergrond met het geloof, maar wel interesse in wat het geloof en geloven in houd. Ikzelf heb een Christelijke opvoeding gehad en ben bekend met de kerk en het geloof, maar ben tijdens mijn puberteit een andere weg ingeslagen waardoor het geloof ver op de achtergrond was geraakt. 

We hebben de Alpha cursus als zeer fijn ervaren, vooral het ontspannen karakter en de vrijheid waarin je in een klein verband met elkaar praat en discussieert over het geloof en god zijn ons goed bevallen. Niets is gek en alles kan en mag gevraagd worden. Veel aspecten rondom het geloof komen aan bod, wat is bidden bijvoorbeeld en hoe doe je dat? Het is een hele ongedwongen sfeer zonder dat je gedwongen word te gaan geloven. Het is meer gericht om een kijkje te geven in wat het geloof is en daar je eigen waarde oordeel aan te hangen.

Door de Alpha cursus zijn we bij de kerk hervormd krispijn gekomen (een van de drie kerken die de Alpha cursus in Krispijn mede-organiseren). Momenteel doen wij in die gemeente ook mee aan de bijbelkring. Hiermee zochten we een invulling na de Alpha cursus om ons verder te verdiepen in het geloof en de vragen die dit oproept.

Pascalle en Martijn

 

2014

Ik ben Esther, ik heb de cursus gevolgd en ik wil u graag iets vertellen over mijn ervaring. Ik ben opgegroeid binnen de katholieke kerk, dus: bidden, uit de bijbel lezen, dat wij de kinderen van God zijn en dat Jezus voor onze zonden is gestorven was niet nieuw voor mij. Mijn probleem was dat ik me daarbij niet opgenomen binnen een gemeente, getroost of gesterkt voelde. Door mijn beperkingen en verliezen kreeg ik steeds meer behoefte aan verdieping van mijn geloof.

Maar…hoe doe je dat? Erom vragen bij God?

Vorig jaar kreeg ik een narcis uitgereikt namens de gemeenschappelijke kerken: “ Fijne paasdagen toegewenst namens de gemeenschappelijke kerken” en ik raakte in gesprek over mijn zoektocht met een van de bloem-uitdelers. Ze nodigde mij uit om mee te gaan naar de laatste avond van de alpha-cursus die toen bezig was…en zo begon mijn alpha-avontuur!

Een impressie van zo’n alpha-avond: Elke woensdagavond beginnen met een maaltijd; iedere week weer iets anders. Echt geweldig!!

Er was elke avond een thema, dat na een gezamenlijke introductie vervolgens in kleinere groepjes werd besproken. Doordat je in kleine groepjes zit en elkaar heel snel leert kennen, leer je niet alleen van de cursus maar ook van de verhalen van elkaar. Zo’n avond vloog voorbij. De hele cursus vloog voorbij. De cursus heeft mij geleerd dat God van mij houdt zoals ik ben en dat er ook voor mij een plan is. Ik moet wel volhouden en vertrouwen!!

De cursus dwingt je niet om te gaan geloven of iemand anders te worden: ik blijf een getatoeëerde, vrij nuchtere analist in een mannenwereld. De cursus laat je wel nadenken over waar je staat in je geloof en geeft je de mogelijkheid om een betere jij te worden! De cursus heeft mij gebracht dat ik mezelf weer leer accepteren en dat ik weer betrokken wil zijn bij een gemeente. Ik dank de almachtige Vader voor de sturing.

Esther

 

2013

Hallo allemaal,

Begin dit jaar heb ik meegedaan aan de Alpha cursus, en ik kan het iedereen aanraden. Ik heb God mogen leren kennen zoals ik Hem nog niet eerder kende!
Zelf loop ik al mijn hele leven in de kerk rond en wist ik het allemaal wel met m'n verstand, maar ik ging steeds meer missen dat mijn hart daar niet in mee kwam en dat ik geen vreugde kon beleven aan de blijde boodschap. Daarom ben ik de alpha-cursus gaan doen, en gaandeweg de cursus en de gesprekken is mijn geloof persoonlijker geworden en heeft God mijn hart over laten lopen van vreugde. Ik heb gemerkt dat God weet wat je nodig hebt en dat Hij graag wil geven als je daar bij Hem om vraagt. Dat heeft Hij bij mij gedaan, maar het allermooiste is dat God zijn genade ook zo graag aan u en jou wil geven! Wil je daar meer van weten? kom dan naar de alpha-cursus zou ik zeggen. Het is een gezellige manier om anderen (en jezelf) te leren kennen maar bovenal een mooie kans om meer te weten te komen over God, Jezus en het christelijk geloof of om je vragen eens neer te leggen.

PS. ik wil graag nog iedereen heel hartelijk bedanken die 'op de achtergrond' heeft gebeden voor het alpha-werk; weet dat het onmisbaar was!

Kees Brugmans.

 

2012

Ik ben Christian Schmitz. Vorig jaar heb ik meegedaan met de Alpha Cursus en het heeft mijn leven veranderd en goed gedaan. Eigenlijk was het mijn vrouw die naar die cursus zou gaan en ik ben met haar meegegaan. Omdat ik nogal sceptisch was heeft Heleen (mijn vrouw) het geregeld. Zodoende ben ik met een groep fantastische mensen in aanraking gekomen, die mij een hoop hebben geleerd over het geloof, de bijbel en wat het voor je kan betekenen als je het op jezelf reflecteert. Sindsdien ben ik een beginnend Christen en kom ik elke dag dichter tot god en voel ik hem werken. De Alpha begeleiders hebben mijn ogen op de juiste manier geopend. Nu zijn we bezig met een bijbelstudie samen met Johan en Ineke van Dongen. Ineke was ook bij dezelfde Alphacursus ,en samen zijn zij ook bij onze kerk. De bijbelstudie is een mooie manier om met mensen die de bijbel al kennen samen de bijbel te leren lezen.

Chris Schmitz